zondag 29 juli 2012

luciferdoosjes

bovenkant+kerstgroepje.jpg

Kleine luciferdoosjes

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met wat luciferdoosjes te maken.
Jaren geleden heeft mijn vriendin Elke Susannah freed een aantal leuke luciferdoosjes ontworpen. Waaronder het kerstgroepje. Dit verdeeld over een drietal pakketjes en doosjes.
Ik was er helemaal weg van, zo leuk en klein. Ik weet dat kinderen dit helemaal geweldig vinden die houden van klein. Zo had ik zelf vroeger een heel klein babypopje ik denk nog geen 5 cm groot en die vond ik geweldig.
Ook mijn kinderen vonden hele kleine popjes erg leuk vooral als je ze nog in een luciferdoosje kon stoppen. Doosje open doosje dicht, je kent het wel.
Nu is elke alweer zo’n 7-8 geleden naar Amerika verhuisd en daarvoor was ze al min of meer een paar jaar gestopt met het maken van popjes.
Doodzonde want ze had een talent en haar leuke tekeningen zullen mij altijd bij blijven, net zoals al haar popjes.
Maar ja, al die leuke patroontjes het zou toch jammer zijn als die verloren zouden gaan. Er is inmiddels een hele nieuwe generatie die ook weer met popjes bezig zijn.
Ik heb het met haar over gehad en ik mag ze weer opnieuw uit gaan brengen.
Nou daar ben ik erg blij mee temeer ik ze zo ontzettend leuk vind.
Vandaar dat ik er druk mee bezig ben. Jullie zullen haar ook wel kennen van de boekje viltvingertjes.
Nou vind ik haar tekeningen mooier als foto’s maar tegenwoordig wil iedereen toch zien hoe het er in werkelijk uit ziet.

Jozef+en+maria+klein.jpg

herder+met+dieren+klein.jpg

drie+koningen+klein.jpg

Zijn ze niet schattig, het werk valt reuze mee, je hebt ze zo klaar maar eerlijk is eerlijk de dieren is wel een friemelwerkje, zo klein.
Nu vagen jullie je misschien af kan het dan ook echt allemaal in het doosje? Nou hier kan je het zien.

drie+koningen+in+doosje+klein.jpg

Het gaat allemaal precies. De buitenkant van de doosjes kan je met een papiertje beplakken maar je kunt het natuurlijk ook van vilt maken vloeipapier of bijenwas. Laat je fantasie maar werken.
Ik ga ze uitbrengen met het originele patroon van Elke Susannah Freed, de tekeningentjes, zo zijn ze gewoon het leukst.


tekening+herder.jpg

En terwijl ik bezig ben borrelt het bij mij gelijk van alle leuke ideeën die ik nog meer heb met luciferdoosjes, dus wie weet komen er ook een paar nieuwe.



5 opmerkingen:

  1. Wat leuk Ellen! En wat gaaf dat je de patronen opnieuw mag uitbrengen!

    veel plezier met alle ideeen uitwerken e.d.
    Liefs Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat leuk dat die terugkomen, ik kende deze patroontjes trouwens niet, alleen de viltvingertjes boekjes! En ook al doe ik niet meer zoveel met vilt, de boekjes worden nog steeds af en toe doorgebladerd... ik zou haast weer op ideetjes komen, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk zeg, het ziet er vertederend uit.
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohh wat leuk, dat je alles opnieuw uit mag brengen, ik heb voor zover ik weet alles van Elke, ook de luciferdoosjes heb ik verschillende keren gemaakt.
    Groetjes Marjanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk hoor Ellen ik wil deze patroon meteen bestellen als jij ze opnieuw hebt uit gebracht,leuk om te geven aan iemand rond kerst :-)
    Lieve groet Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen